28 tips voor zakelijk succes van Richard Branson (deel 2)

59 Flares 59 Flares ×

adviezen voor succes van Richard Branson

Sir Richard Branson spreekt als persoonlijkheid en als ondernemer enorm tot de verbeelding. Hij bouwde vanuit het niets een miljardenimperium op dat het verschil maakt in acht verschillende sectoren. Op zoek naar advies over het opzetten van een eigen bedrijf, het ontwikkelen van je leidinggevende vaardigheden of het verbeteren van je carrièrekansen? Wie zou je beter kunnen adviseren dan Richard Branson?

In het eerste deel van dit tweeluik over Richard Bransons adviezen voor zakelijk succes lees je zijn persoonlijke top 10 succestips. In dit tweede deel neem ik de belangrijkste zakelijke adviezen uit zijn bestseller Like a Virgin: Secrets They Won’t Teach You at Business School met je door. Hierin deelt Branson zijn kennis en ervaring die hem tot één van ’s werelds meest succesvolle en gerespecteerde ondernemers hebben gemaakt.

 


 

11. Doe waar je trots op bent

Het starten en runnen van een bedrijf kost bloed, zweet en tranen en cafeïne. Volgens Branson kun je dit alleen volhouden en de gevraagde opofferingen brengen als je iets doet waar je echt plezier in hebt en trots op bent. Branson zegt: “Toen ik Virgin statte vanuit een kelder in het westen van Londen, was er geen groot plan of strategie. Het was nooit mijn bedoeling om een een zakelijk imperium op te bouwen. Voor mij draait het opbouwen van een bedrijf om het doen van iets waar je trots op bent, om het samenbrengen van getalenteerde mensen en het creëren van iets dat echt verschil gaat maken in het leven van andere mensen.”

 

12. Wees zichtbaar

In Like a Virgin deelt Branson een tijdloos advies dat hij tijdens het starten van Virgin Airlines kreeg van Sir Freddie Laker, een Britse luchtvaartondernemer: “Zorg ervoor dat je op de voorpagina’s staat en niet op de achterkant. Je zult erop uit moeten om jezelf te verkopen. Maak een idioot van jezelf, wat het ook kost. Anders zul je het niet overleven.”

 

 

13. Kies je naam wijselijk

De unieke naam is één van de dingen die het Bransons bedrijf tot een succes heeft gemaakt. Branson zorgt er altijd voor dat de naam ‘Virgin’ staat voor klasse, service en een optimale klantbeleving. Branson wordt voortdurend gevraagd naar de oorsprong van de naam: “Er werden wat ideeën rond gegooid en aangezien we allemaal nieuw waren in het bedrijfsleven, suggereerde iemand ‘Virgin’. Het klonk nieuw en fris en toen der tijd was het woord nog enigszins gewaagd, dus we dachten dat het een aandachtstrekker zou zijn en gingen ervoor. ”

 

14. Durf risico’s te nemen

Branson denkt aan één van zijn favoriete uitspraken bij het adviseren over het nemen van bedrijfsrisico’s: “De dapperen leven niet eeuwig, maar de voorzichtige helemaal niet.” Het runnen van een bedrijf houdt in dat je risico’s moet nemen. “Wees erop voorbereid om te worden neergehaald,” zegt Branson, “maar succes komt zelden door het veilig te spelen.”

 

 

15. De tweede indruk is net zo belangrijk

We kennen allemaal het belang van een goede eerste indruk. Volgens Branson is de tweede indruk echter minstens zo belangrijk. Branson zegt: “De tweede keer dat een klant contact opneemt met Virgin, is wanneer hij of zij problemen heeft met een product of dienst. Hoe je jezelf en je bedrijf presenteert in dit soort situaties zegt een klant veel over de manier waarop je bedrijf klantrelaties onderhoudt en omgaat met obstakels.”

 

16. Perfectie bestaat niet

“Er is een inherent gevaar in mensen te laten geloven dat ze iets perfect hebben gedaan”, aldus Branson. “Zodra ze denken dat ze het geflikt hebben, hebben de meeste mensen de neiging om achterover te leunen en op hun lauweren te rusten, terwijl talloze anderen zich een slag in de rondte moeten werken om hun werk te verbeteren.” Om deze reden geeft Branson nooit iemand een 100% perfecte beoordeling van hun werk. Hij is van mening dat het hoe ‘briljant’ iets ook is bedacht, er altijd ruimte is voor verbetering.

 

 

adviezen voor succes van Richard Branson

 

17. De klant heeft niet altijd gelijk

Branson is van mening dat veel ondernemers ten onrechte denken dat ze er goed aan doen om het ‘de-klant-heeft-altijd-gelijk’ principe te hanteren. Dit is immers lang niet altijd het geval; de klant heeft gelijk, tenzij hij ongelijk heeft. “De opinie van je klant is belangrijk,” zegt Branson, “maar je moet je klantenservice systeem niet funderen op de veronderstelling dat je bedrijf in geen enkel geval zal twijfelen aan de grillen van je klanten.”

 

18. Definieer je merk

Als het gaat om het definiëren van je merk, adviseert Branson ondernemers om het tegenovergestelde te doen van wat hij deed met Virgin. Ondanks het feit dat Virgin ondernemingen heeft in acht verschillende industrieën, zegt Branson dat zijn bedrijf eigenlijk is gericht op één ding: “het vinden van nieuwe manieren om mensen te helpen om plezier te hebben.” Definieer jouw merk door je met name te richten op één kernactiviteit.

 

 

19. Verken onbekend terrein

Branson vergelijkt het verkennen van nieuwe gebieden in het bedrijfsleven met het verkennen van onbekend terrein in de wetenschap of geografie: “Hoe dieper je in de oceaan duikt, des te meer nieuwe diersoorten je aan zult treffen,” zegt Branson. Het verkennen van nieuw zakelijk terrein kan leiden tot frisse ideeën en nieuwe innovaties.

 

20. Creëer een ‘wij’ omgeving

Volgens Branson moeten een baas en haar of zijn medewerkers binnen een werkplek onderling kunnen communiceren en samen kunnen werken aan een gezamenlijk doel. “Als werknemers zichzelf niet met hun bedrijf associëren door ‘wij’ te zeggen, is dat een teken dat mensen langs de commandostructuur niet communiceren”, aldus Branson.

 

 

21. Creëer een zakelijke comfort zone

Medewerkers moeten zich vrij en gemotiveerd voelen om zich openlijk te uiten zonder harde grenzen, zodat ze hun werk beter kunnen doen en impactvolle beslissingen kunnen nemen. “Het klinkt misschien als een open deur,” zegt Branson, “maar het moet gezegd worden: je hebt betrokken en gemotiveerde medewerkers nodig om een eerste klas product of dienst te leveren en te bouwen aan een succesvolle, duurzame onderneming.”

 

22. Ken je kwaliteiten

Een manager moet volgens Branson “het beste in mensen naar boven kunnen halen”, goed kunnen communiceren en medewerkers kunnen helpen om te leren van hun fouten in plaats van kritiek te geven. Wanneer je als eigenaar van een bedrijf deze kwaliteiten niet bezit, dan doe je er goed aan om het dagelijks management over te laten aan iemand anders.

 

 

adviezen voor succes van Richard Branson

 

23. Vraag naar de standpunten van anderen

Branson is van mening dat je eerst moet leren luisteren om te kunnen slagen. Het is essentieel om te vragen naar de standpunten en opinies van anderen en deze zorgvuldig af te wegen, alvorens te besluiten om al dan niet verder te gaan met een bepaald idee of project. “Zeg mensen niks over de suggesties van anderen totdat je hebt gehoord wat ze te vertellen hebben,” adviseert Branson.

 

24. Houd relaties in ere

Zakelijke ondernemingen met een ander, of het nu met een vriend is of met een partner, pakken lang niet altijd goed uit. Succesvolle ondernemers weten echter wanneer het beter is om hun wegen te scheiden. “Maar alleen omdat je besluit om een andere richting in te gaan, wil niet zeggen dat het slecht hoeft af te lopen,” zegt Branson. “Handel eventuele problemen snel af en beëindig de relatie zo waardig en vriendschappelijk mogelijk.”

 

 

25. Houd face to face contact

Branson constateert dat tegenwoordig steeds meer conversaties via e-mail verlopen. “De kwaliteit van zakelijke communicatie is de laatste jaren slechter geworden, omdat mensen telefoontjes en face to face gesprekken steeds meer vermijden, waarschijnlijk in een misleidende zoektocht naar efficiëntie,” zegt Branson. Door mensen vaker face to face te spreken, voorkom je misverstanden en bovendien is het beter voor de verhoudingen.

 

26. Wees niet bang voor verandering

“Bedrijven zijn niet toekomstbestendig,” zegt Branson, en niets duurt eeuwig. Een ondernemer moet bereid zijn om zich aan te passen. “Soms moet je je bedrijf een nieuwe richting op sturen, omdat omstandigheden en mogelijkheden zijn veranderd.” In dit geval adviseert Branson om “manieren te vinden om alle medewerkers te inspireren om de denken als ondernemers.” Hoe meer verantwoordelijkheid je geeft aan mensen, hoe beter ze zullen presteren.

 

 

27. Geef je fouten toe

Niet iedere beslissing blijkt altijd de beste beslissing. Iedereen maakt fouten, dus je kunt ze maar beter meteen onder ogen zien en eerlijk toegeven. “Eerlijkheid is niet alleen het beste beleid, het is het enige beleid,” merkt Branson op. “Laat je niet van slag brengen door een fout. Achterhaal het probleem en ga aan de slag om het op te lossen.”

 

28. Wees geen baas maar een leider

Branson ziet het klassieke beeld van ‘de baas’ als een anachronisme. “Bazig zijn is geen wenselijke eigenschap in een manager”, zegt hij. Een baas commandeert terwijl een leider organiseert. “Als er iets is dat me irriteert, dan is het wel als iemand tegen me zegt: ‘Oké, prima, jij bent de baas!’ zegt Branson. “In 90 procent van de gevallen zegt iemand dan in feite: ‘Ik ben het niet met je eens, maar ik doe het omdat jij het zegt. Maar als het niet werkt ben ik de eerste die iedereen eraan laat herinneren dat het niet mijn idee was.'” Een goede zakelijke leider voert niet alleen zijn eigen ideeën uit, maar inspireert anderen ook om met eigen ideeën te komen.

 

 

Bron:   Business Insider

 

 

Lees ook:  28 tips voor zakelijk succes van Richard Branson (deel 1)

 

 

Sluit je aan als Powerbytez insider!

Als PowerBytez insider lees je nieuwste artikelen altijd als aller eerste. Hierdoor loop je telkens één stap voor op de rest! Ook ding je mee naar gratis e-books en e-courses. Don't miss the next byte!


• je ontvangt nooit meer dan één bericht per week
• je kunt op ieder moment weer uitschrijven
• dit formulier wordt vertrouwelijk behandeld

 

 

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

59 Flares Facebook 0 Twitter 0 LinkedIn 58 Google+ 1 59 Flares ×

Powerbytez nieuwsbrief (1)

Als PowerBytez insider lees je nieuwste artikelen altijd als aller eerste. Hierdoor loop je telkens één stap voor op de rest! Ook ding je mee naar gratis e-books en e-courses. Don't miss the next byte!


• je ontvangt nooit meer dan één bericht per week
• je kunt op ieder moment weer uitschrijven
• dit formulier wordt vertrouwelijk behandeld

Bewaren

Bewaren

Kennis en inspiratie op een presenteerblaadje in mijn inbox? Waarom niet!