Neurowetenschap: 4 inzichten in ons gedrag ten opzichte van een merk

72 Flares 72 Flares ×

branding

Welke psychologische afwegingen maken we in ons hoofd voordat we besluiten om te kiezen voor een bepaald merk? Het antwoord op deze prangende vraag kan worden gezocht en gevonden in de neurowetenschap; een relatief jong vakgebied binnen de exacte wetenschappen dat zich focust op alle aspecten van het zenuwstelsel. Neuromarketing onderzoekt hoe de menselijke hersenen zich ontwikkelen tot een volwassen staat, hoe hersencellen met elkaar communiceren en welk effect dit heeft op onze zintuigen en op ons gedrag. Ook proberen neurowetenschappers vast te stellen welke invloed onze emoties nu daadwerkelijk uitoefenen op ons brein.

Van psychologie en neurowetenschap wordt in toenemende mate gebruik gemaakt binnen de wereld van marketing. De medische inzichten verkregen uit neurowetenschap worden door ondernemers en marketeers veelvuldig toegepast op het terrein van marketing, om zo hun marketingactiviteiten effectiever te maken en hun producten beter te laten aansluiten bij de wensen en behoeftes van de consument. Dit fenomeen wordt neuromarketing genoemd. Volgens merk- en reclameonderzoek expert Erik du Plessis bestaat er echter ook zoiets als ‘neurobranding’. Neurobranding maakt gebruik van de hersenwetenschap om consumenten te overtuigen om te kiezen voor een bepaald merk.

 

Branding vs neurowetenschap

In zijn eerste boek The Advertised Mind beschrijft du Plessis de werking van het menselijk brein, waarbij hij specifiek ingaat op de suggestie dat het leuk vinden van een advertentie een onmiskenbare factor is bij het onthouden ervan. In zijn opvolger The Branded Mind: What Neuroscience Really Tells Us About The Puzzle of The Brain and Brand verdiept du Plessis zich in de ontwikkelingen op het gebied van neurowetenschap, met name in relatie tot het gedrag van de consument ten opzichte van een merk.

In The Branded Mind biedt du Plessis een aantal unieke inzichten in hoe zowel emotionele en rationele factoren een rol spelen wanneer we beslissen over een merk en hoe onze emoties, stemmingen, persoonlijkheid en cultuur onze besluitvormingsprocessen beïnvloeden. Du Plessis onthult welke waardevolle lessen brand managers kunnen leren van wat neurowetenschappers hebben ontdekt over de werking van de hersenen en hoe neurowetenschap effectief kan bijdragen aan hun branding strategieën. Laat ik enkele interessante inzichten met je doornemen.

 

 

1. Emotionaliteit en rationaliteit zijn geen tegenstellingen

Du Plessis benadrukt dat ondernemers, marketeers en brand managers de beslissingen van consumenten omtrent een merk vooral niet moeten zien als emotioneel versus rationeel. We zijn immers nooit gedreven door de een, met uitsluiting van de ander. Emotionaliteit en rationaliteit zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en spelen gezamenlijk een rol in onze keuze voor een bepaald merk. Onze emoties ondersteunen onze ratio vooral wanneer het gaat om persoonlijke en sociale aangelegenheden waarbij risico een rol speelt.

 

2. Een advertentie moet zowel functionele als emotionele voordelen benadrukken

In zijn boek toont du Plessis een analyse van 330 advertenties, die concludeert dat het niet verstandig is om een merk te promoten door alleen de functionele voordelen van producten te benadrukken. Evenmin is het wijsheid om alleen te focussen op de emotionele voordelen.

Erik du Plessis The branded mind analyse

Beide advertentie-strategieën worden veelvuldig gebruikt, maar de merken die het beste scoren met hun advertenties maken gebruik van de zogenaamde ‘dubbele strategie’, door de functionele voordelen van hun producten te belichten op een emotionele manier.

 

 

branding

 

3. Het snel vooruit spoelen van tv reclames is een goede zaak

Du Plessis merkt op dat, sinds we de mogelijkheid hebben om reclames snel vooruit te spoelen, veel bedrijven bezuinigen op hun budget voor tv reclame. Ze gaan ervan uit dat door de opkomst van HD recorders en soortgelijke apparaten, tv reclames steeds minder worden bekeken. Du Plessis beschikt echter over aanwijzingen dat tv reclames juist effectiever worden wanneer we een reclameblok snel vooruit spoelen. Als we een bepaalde reclame al eens eerder hebben gezien, zal de versnelde versie van de reclame nog steeds leiden tot recall en erkenning van het merk. Bovendien zijn we als we de ‘fast-forward’ knop hebben ingedrukt, extra gefocust op het beeldscherm om op het juiste moment te kunnen stoppen. Hierdoor zullen we de tijdens het voor uitspoelen getoonde reclames beter onthouden.

 

4. Hersenscans vertellen niet het hele verhaal

High-tech methoden als eye-tracking, fMRI- en EEG scans zijn bijzonder effectieve neuromarketing en –branding tools. Het scannen van de hersenen van personen terwijl ze bloot worden gesteld aan een merk of een product, levert nuttige informatie op die marketeers en brand managers gebruiken om inzicht te krijgen in het brein van de consument. Hierdoor kunnen ze hun activiteiten perfect afstemmen op onze wensen en behoeftes. Echter, volgens Erik du Plessis hebben deze neuromarketing methoden ook zo hun beperkingen. In zijn boek waarschuwt hij ons dat informatie verkregen uit hersenscans erg misleidend kan zijn. Het feit dat sommigen op een bepaalde manier op een product of merk reageren, betekent namelijk niet automatisch dat iedereen op dezelfde manier reageert. Ook is het zo dat we op een bepaald product van merk A anders kunnen reageren dan op hetzelfde product van merk B.

 

 

Don’t miss the next byte; sluit je aan als insider!

Als PowerBytez insider lees je nieuwste artikelen altijd als aller eerste. Hierdoor loop je telkens één stap voor op de rest! Ook ding je mee naar gratis e-books en e-courses. Don't miss the next byte!


• je ontvangt nooit meer dan één bericht per week
• je kunt op ieder moment weer uitschrijven
• dit formulier wordt vertrouwelijk behandeld

 

 

Bewaren

Bewaren

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

72 Flares Facebook 0 Twitter 0 LinkedIn 72 Google+ 0 72 Flares ×

Powerbytez nieuwsbrief (1)

Als PowerBytez insider lees je nieuwste artikelen altijd als aller eerste. Hierdoor loop je telkens één stap voor op de rest! Ook ding je mee naar gratis e-books en e-courses. Don't miss the next byte!


• je ontvangt nooit meer dan één bericht per week
• je kunt op ieder moment weer uitschrijven
• dit formulier wordt vertrouwelijk behandeld

Bewaren

Bewaren

Kennis en inspiratie op een presenteerblaadje in mijn inbox? Waarom niet!