8 geheime wapens van een self-development freak (deel 2)

19 Flares 19 Flares ×

Self development zelfontwikkeling persoonlijke ontwikkeling

Self-development is een levenslang proces. Het omvat het geheel van activiteiten die zijn gericht op het verbeteren van je zelfbewustzijn, het opdoen van nieuwe kennis, het verbeteren van bestaande- en het leren van nieuwe vaardigheden en het vergroten van je ware capaciteiten aan de hand van uiteenlopende methoden, tools en technieken.

Het doel van self-development is het verbeteren van de kwaliteit van je leven en het realiseren van je dromen en aspiraties. Dit proces wordt ook wel ‘zelf-ontplooiing’, ‘zelf-actualisatie’ of ‘lifehacking’ genoemd. Het zijn begrippen die elkaar overlappen en verweven. Zelf heb ik het liever over ‘personal empowerment’, omdat dit het meeste tot de verbeelding spreekt. Uiteindelijk gaat het immers om het creëren van de beste en meest krachtige versie van jezelf.

In het eerste deel van deze serie sprak ik over de eerste twee vaardigheden of eigenschappen die je mijns inziens zou moeten ontwikkelen: ‘zelf-motivatie’ en ‘creatief denkvermogen’. Zelf-motivatie zorgt er immers voor dat je daadwerkelijk aan de slag gaat met je persoonlijke ontwikkeling en creatief denkvermogen maakt korte metten met eventuele creatieve blokkades. In dit tweede deel bespreek ik nog een aantal van zulke krachtige ‘wapens’ die je leven kunnen veranderen.

 


 

3. Persoonlijk leiderschap

Misschien heb je als leidinggevende al de nodige ervaring met het aansturen van een team, het coachen van medewerkers en het behalen van organisatiedoelen. Toch heb je in het dagelijks leven net als ieder ander vaak het gevoel dat je wordt ‘geleefd’ door de waan van de dag. We zijn allemaal maar mensen en we hebben nu eenmaal de neiging om te handelen vanuit onze emoties en het urgente voorrang te verlenen aan het belangrijke. Hoe vaak worden we niet opgeslokt door allerlei dagelijkse onbenulligheden? Hoe vaak reageren we niet op een situatie of gebeurtenis, terwijl we ons achteraf pas realiseren dat we eigenlijk anders hadden willen reageren?

Van alle vaardigheden en eigenschappen is persoonlijk leiderschap wat mij betreft de meest krachtige eigenschap die je bij je zelf kunt ontwikkelen. Ik durf zelfs te beweren dat persoonlijk leiderschap de solide fundering is waarop je alle andere vaardigheden verder kunt ontwikkelen en uitbouwen. Tegelijkertijd is persoonlijk leiderschap ook de meest gecompliceerde eigenschap, omdat het hier in essentie gaat om het ontwikkelen van je eigen karakter. Hoewel je met een aantal van de ‘wapens’ die in deze serie aan bod komen op korte termijn vaak een heel eind kunt komen, zul je op de lange termijn nooit succesvol zijn wanneer je karakter niet is ontwikkeld.

 

leiderschap

 

Persoonlijk leiderschap gaat over zelfbewustzijn, zelf-observatie, zelf-motivatie en zelf-management. Want ook al wordt de term meestal geassocieerd met leiding geven aan anderen, een echte leider moet in de eerste plaats leiding kunnen geven aan zichzelf. Persoonlijk leiderschap leert je om te handelen vanuit je persoonlijke waarden in plaats van je emoties, prioriteiten te stellen, meer waarde hechten aan het gezamenlijke belang en gebruik te maken van het synergetische effect van samenwerking. Bovendien ontwikkel je met persoonlijk leiderschap een kraakhelder beeld van je bestemming, zodat je alle dagelijkse acties in de bredere context van je doelen kunt plaatsen, gefundeerd op je persoonlijke waarden.

 

Waar te beginnen?

Stephen Covey wordt door velen gezien als dé autoriteit op het gebied van persoonlijk management en persoonlijk leiderschap. In zijn bestseller  The Seven Habits of Highly Effective People, dat door velen wordt gezien als de ‘holy grail’ van persoonlijk leiderschap, concludeert Covey dat ‘s werelds meest succesvolle leiders er een aantal universele karaktereigenschappen op na houden die ten grondslag liggen aan hun succes en dat iedereen deze eigenschappen bij zichzelf kan ontwikkelen. Het boek leert je als geen ander hoe je vanuit je karakter effectief leiding kunt geven aan jezelf, waardoor je sturing kunt geven aan je leven. Maar je begint natuurlijk bij mijn Powerbytez artikel over Covey’s eigenschappen van persoonlijk leiderschap.

 

 


 

4. Communicatieve vaardigheden

Om samen te kunnen leven en werken met anderen zijn goede communicatieve vaardigheden van levensbelang. Desondanks blijkt in de praktijk dat veel mensen hun ‘vlotte babbel’ ten onrechte als meest waardevolle gespreksvaardigheid beschouwen; onwetend dat juist luisteren één van de belangrijkste communicatieve vaardigheden is. Niet voor niks noemt Steven Covey luisteren als universele eigenschap voor effectief leiderschap: “Echte leiders stellen andermans belangen centraal,” zegt hij, “ze proberen eerst te begrijpen en dan pas begrepen te worden.

Naast met inlevingsvermogen naar een ander luisteren zijn ook feedback geven en -ontvangen onmisbare verbale communicatieve eigenschappen die door velen jammerlijk over het hoofd worden gezien. Hierbij staan het tactvol aanvullen en van opbouwend commentaar voorzien van elkaars ideeën centraal. Een andere belangrijke gespreksvaardigheid is het stellen van gerichte vragen, waardoor je jouw oprechte interesse en belangstelling laat blijken.

 

communicatie

 

Non-verbale communicatie

Communicatie heeft dus niet zoveel te maken met die vlotte babbel, maar des te meer met de kunst van het luisteren, feedback geven, vragen stellen en belangstelling tonen. Het geheim van goede communicatie ligt in het vermogen om ons te verplaatsen in de belevingswereld van een ander. Om dit voor elkaar te krijgen zijn de genoemde gespreksvaardigheden erg belangrijk, maar ook enig inzicht in non-verbale communicatie en lichaamstaal is van onmiskenbare waarde. De menselijke interactie bestaat immers slechts in zeer beperkte mate uit woorden.

Enige basiskennis over non-verbale communicatie en lichaamstaal maakt het mogelijk om informatie te achterhalen over de innerlijke stemmingen, emoties en gedachten van anderen, zonder dat ze deze onder woorden hebben gebracht. Als je de lichaamstaal van anderen leert begrijpen, ben je in staat om mensen beter in te schatten en kun je profiteren van de mogelijkheid om te achterhalen wat er daadwerkelijk in de belevingswereld van een ander gebeurt.

 

Waar te beginnen?

In zijn boek Body Language: It’s What You Don’t Say That Matters deelt lichaamstaal deskundige Robert Phipps alle ins en outs op het gebied van non-verbale communicatie en lichaamstaal. Aan de hand van een aantal praktische technieken en benaderingen legt Phipps precies uit hoe je andermans non-verbale gebaren en signalen kunt herkennen en begrijpen en hoe je je eigen lichaamstaal het beste kunt gebruiken tijdens het communiceren met anderen. Het stuk dat ik eerder dit jaar schreef over Robert Phipps’ waardevolle inzichten in non-verbale communicatie is één van de meest gelezen en gedeelde artikelen op Powerbytez.

 

 


 

5. Invloed en overtuigingskracht

Overtuigingskracht is nog zo’n krachtig ‘wapen’ waar lang niet iedereen over beschikt en dat desondanks op allerlei terreinen een ongekend verschil kan maken. Enig inzicht in de werking van invloed en overtuigingskracht zorgt er niet alleen voor dat je zelf invloedrijker wordt in zowel je zakelijke- als je privéleven, maar het stelt je ook in staat om jezelf te wapenen tegen allerlei gewiekste verkooptactieken van louche verkopers.

De kunst van het beïnvloeden bepaalt in grote mate het succes of falen van veel van onze activiteiten als ondernemer, marketeer of manager. Ook in ons privéleven kunnen we allemaal wel situaties bedenken waarin we een ander graag van onze standpunten zouden willen overtuigen. Stel maar eens voor wat voor impact het zou hebben op je carrière als je in staat zou zijn om je baas keer op keer moeiteloos te overtuigen van jouw ambitieuze plannen, of je klanten van jouw unieke producten en diensten. Zou het bovendien niet geweldig zijn als je precies wist hoe je je partner zonder oneindige discussies jouw ideeën en standpunten kon laten inzien?

 

invloed en overtuiging

 

Communicatieve beïnvloedingswapens

In aanvulling op de hierboven besproken communicatieve vaardigheden zijn er een aantal communicatieve overtuigingstechnieken waarmee je de juiste woorden en beelden kunt vinden om je visie overtuigend over te brengen. Framing is zo’n techniek, gefundeerd op het slim inspelen op de onbewuste beelden, opvattingen en vooroordelen van anderen. Hierbij staan het bekijken van jouw idee of standpunt door de ogen van de ander en het gebruiken van specifieke woorden die bij de ander de gewenste gevoelens en emoties oproepen centraal. In een eerder Powerbytez artikel besprak ik de 5 vuistregels voor succesvol overtuigen met framing gebaseerd op de bevindingen van taalstrateeg en framing-specialist Sarah Gagestein.

 

Psychologische beïnvloedingswapens

Dankzij hoogleraar Dr. Robert Cialdini weten we dat we naast communicatieve overtuigingstechnieken ook een zestal psychologische beïnvloedingsprincipes kunnen inzetten wanneer we anderen willen beïnvloeden of ergens van willen overtuigen. In de jaren ’80 deed Cialdini uitgebreid onderzoek naar de psychologische werking van invloed en overtuiging door maar liefst drie jaar ‘undercover’ te gaan bij allerlei experts op dit gebied. Hij ontdekte dat het geheim van succesvol overtuigen schuilt in de fundamentele beïnvloedingsprincipes ‘wederkerigheid’, ‘schaarste’, ‘autoriteit’, ‘consistentie’, ‘sympathie’ en ‘sociale bewijskracht’.

 

Waar te beginnen?

Wanneer het gaat over psychologische beïnvloeding is Robert Cialdini’s bestseller Influence: The Psychology of Persuasion het best onderbouwde werk ooit verschenen. Het boek waarin Cialdini de werking van de zes psychologische beïnvloedingsprincipes prijs geeft ging meer dan 2 miljoen keer over de toonbank en dient vandaag de dag als leidraad voor hedendaagse trainingsprogramma’s in sales en marketing. Vorig jaar schreef ik voor Powerbytez al een uitgebreid stuk over Cialdini’s geheimen van het beïnvloeden en overtuigen.

 

 

Wanneer je je wilt verdiepen in de verschillende communicatieve overtuigingstechnieken dan is het boek Pitch Perfect: How To Say It Right The First Time, Every Time van vooraanstaand communicatieadviseur en mediacoach Bill McGowan een absolute must read. In het boek bespreekt de media-goeroe een zevental principes die ten grondslag liggen aan succesvol overtuigen, waarmee je jouw ideeën en standpunten als zoete koek aan de man kunt brengen. Benieuwd? Lees dan alvast mijn artikel over MgGowan’s 7 principes van het overtuigen.

 


 

Lees ook:   8 geheime wapens van een self-development freak (deel 3)

 

 

Sluit je aan als Powerbytez insider!

Als PowerBytez insider lees je nieuwste artikelen altijd als aller eerste. Hierdoor loop je telkens één stap voor op de rest! Ook ding je mee naar gratis e-books en e-courses. Don't miss the next byte!


• je ontvangt nooit meer dan één bericht per week
• je kunt op ieder moment weer uitschrijven
• dit formulier wordt vertrouwelijk behandeld

 

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

19 Flares Facebook 0 Twitter 0 LinkedIn 18 Google+ 1 19 Flares ×

Powerbytez nieuwsbrief (1)

Als PowerBytez insider lees je nieuwste artikelen altijd als aller eerste. Hierdoor loop je telkens één stap voor op de rest! Ook ding je mee naar gratis e-books en e-courses. Don't miss the next byte!


• je ontvangt nooit meer dan één bericht per week
• je kunt op ieder moment weer uitschrijven
• dit formulier wordt vertrouwelijk behandeld

Bewaren

Bewaren

Kennis en inspiratie op een presenteerblaadje in mijn inbox? Waarom niet!