De 6 be誰nvloedingsprincipes van Robert Cialdini (infographic)

112 Flares 112 Flares ×

Be誰nvloedingswapens Robert Cialdini

Laten we eerlijk zijn; veel van onze activiteiten als ondernemer, marketeer of manager vallen of staan bij ons vermogen om anderen te be誰nvloeden. Bovendien raken we ook in ons priv辿leven vrijwel dagelijks in allerlei situaties verzeild waarin we een ander maar wat graag zouden willen overtuigen van onze visies en standpunten.

Niet iedereen is echter even goed in het uitoefenen van overtuigingskracht. We kennen in onze omgeving allemaal wel iemand die hier dagelijks mee worstelt, terwijl anderen zich steeds weer profileren als messcherpe verkopers, die het zelfs voor elkaar zouden krijgen om ijs te verkopen aan een eskimo. Gelukkig bestaat de ‘geboren verkoper’ niet. Ook bestaan er geen ultieme verkoopgeheimen. Wel is er wetenschappelijke kennis over invloed en overtuiging beschikbaar, waar sommige mensen zich in hebben verdiept en anderen simpelweg niet.

 

 

In de jaren tachtig deed hoogleraar Dr. Robert Cialdini uitgebreid onderzoek naar de psychologische werking van invloed en overtuiging, door maar liefst drie jaar undercover te gaan bij autodealers, fondsenwervers, reclamebureaus en marketeers; de ware experts op het gebied van invloed en overtuiging. Cialdini volgde indertijd een scala aan trainingsprogrammas en analyseerde de meest uiteenlopende verkooptactieken. In 1984 publiceerde Cialdini zijn bevindingen in zijn inmiddels befaamde boek Influence: The Psychology of Persuasion, dat vandaag de dag als leidraad dient voor hedendaagse trainingsprogrammas in sales en marketing.

 

Fundamentele be誰nvloedingsprincipes

Vorig jaar schreef ik voor Powerbytez al een uitgebreid stuk over Robert Cialdini’s geheimen van het be誰nvloeden. Hierin leg ik precies uit hoe je volgens Cialdini gebruik kunt maken van de fundamentele en universele principes ‘wederkerigheid’, ‘schaarste’, ‘autoriteit’, ‘consistentie’, ‘sympathie’ en ‘sociale bewijskracht’ om anderen te overtuigen van jouw standpunten en te laten voldoen aan jouw verzoeken. Toch wil ik je deze nuttige infographic van virtuele telefoonservice Everreach (gepubliceerd door online magazines als Entrepreneur en Inc.) niet onthouden. Zie het maar als een kleine opfriscursus in invloed en overtuiging.

 

Be誰nvloedingswapens Robert Cialdini infographic

Lees ook: De 6 geheimen van het be誰nvloeden volgens Robert Cialdini

Sluit je aan als Powerbytez insider!

Als PowerBytez insider lees je nieuwste artikelen altijd als aller eerste. Hierdoor loop je telkens 辿辿n stap voor op de rest! Ook ding je mee naar gratis e-books en e-courses. Don't miss the next byte!


je ontvangt nooit meer dan 辿辿n bericht per week
je kunt op ieder moment weer uitschrijven
dit formulier wordt vertrouwelijk behandeld

Bewaren

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

112 Flares Facebook 0 Twitter 0 LinkedIn 108 Google+ 4 112 Flares ×

Powerbytez nieuwsbrief (1)

Als PowerBytez insider lees je nieuwste artikelen altijd als aller eerste. Hierdoor loop je telkens 辿辿n stap voor op de rest! Ook ding je mee naar gratis e-books en e-courses. Don't miss the next byte!


je ontvangt nooit meer dan 辿辿n bericht per week
je kunt op ieder moment weer uitschrijven
dit formulier wordt vertrouwelijk behandeld

Bewaren

Bewaren

Kennis en inspiratie op een presenteerblaadje in mijn inbox? Waarom niet!