De 6 beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini (infographic)

112 Flares 112 Flares ×

Beïnvloedingswapens Robert Cialdini

Laten we eerlijk zijn; veel van onze activiteiten als ondernemer, marketeer of manager vallen of staan bij ons vermogen om anderen te beïnvloeden. Bovendien raken we ook in ons privéleven vrijwel dagelijks in allerlei situaties verzeild waarin we een ander maar wat graag zouden willen overtuigen van onze visies en standpunten.

Niet iedereen is echter even goed in het uitoefenen van overtuigingskracht. We kennen in onze omgeving allemaal wel iemand die hier dagelijks mee worstelt, terwijl anderen zich steeds weer profileren als messcherpe verkopers, die het zelfs voor elkaar zouden krijgen om ijs te verkopen aan een eskimo. Gelukkig bestaat de ‘geboren verkoper’ niet. Ook bestaan er geen ultieme verkoopgeheimen. Wel is er wetenschappelijke kennis over invloed en overtuiging beschikbaar, waar sommige mensen zich in hebben verdiept en anderen simpelweg niet.

 

 

In de jaren tachtig deed hoogleraar Dr. Robert Cialdini uitgebreid onderzoek naar de psychologische werking van invloed en overtuiging, door maar liefst drie jaar ‘undercover’ te gaan bij autodealers, fondsenwervers, reclamebureaus en marketeers; de ware experts op het gebied van invloed en overtuiging. Cialdini volgde indertijd een scala aan trainingsprogramma’s en analyseerde de meest uiteenlopende verkooptactieken. In 1984 publiceerde Cialdini zijn bevindingen in zijn inmiddels befaamde boek Influence: The Psychology of Persuasion, dat vandaag de dag als leidraad dient voor hedendaagse trainingsprogramma’s in sales en marketing.

 

Fundamentele beïnvloedingsprincipes

Vorig jaar schreef ik voor Powerbytez al een uitgebreid stuk over Robert Cialdini’s geheimen van het beïnvloeden. Hierin leg ik precies uit hoe je volgens Cialdini gebruik kunt maken van de fundamentele en universele principes ‘wederkerigheid’, ‘schaarste’, ‘autoriteit’, ‘consistentie’, ‘sympathie’ en ‘sociale bewijskracht’ om anderen te overtuigen van jouw standpunten en te laten voldoen aan jouw verzoeken. Toch wil ik je deze nuttige infographic van virtuele telefoonservice Everreach (gepubliceerd door online magazines als Entrepreneur en Inc.) niet onthouden. Zie het maar als een kleine opfriscursus in invloed en overtuiging.

 

Beïnvloedingswapens Robert Cialdini infographic

Lees ook:   De 6 geheimen van het beïnvloeden volgens Robert Cialdini

 …

 …

Sluit je aan als Powerbytez insider!

Als PowerBytez insider lees je nieuwste artikelen altijd als aller eerste. Hierdoor loop je telkens één stap voor op de rest! Ook ding je mee naar gratis e-books en e-courses. Don't miss the next byte!


• je ontvangt nooit meer dan één bericht per week
• je kunt op ieder moment weer uitschrijven
• dit formulier wordt vertrouwelijk behandeld

 …

 …

Bewaren

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

112 Flares Facebook 0 Twitter 0 LinkedIn 108 Google+ 4 112 Flares ×

Powerbytez nieuwsbrief (1)

Als PowerBytez insider lees je nieuwste artikelen altijd als aller eerste. Hierdoor loop je telkens één stap voor op de rest! Ook ding je mee naar gratis e-books en e-courses. Don't miss the next byte!


• je ontvangt nooit meer dan één bericht per week
• je kunt op ieder moment weer uitschrijven
• dit formulier wordt vertrouwelijk behandeld

Bewaren

Bewaren

Kennis en inspiratie op een presenteerblaadje in mijn inbox? Waarom niet!